دكتر فاطمه حسيني كسنويه به همكاري سازمان آموزش و پرورش استان، پژوهشي تحت عنوان بررسي تاثير آموزش مهارتهاي فرزندپروري بر نگرش مادران دانشآموزان مقطع ابتدايي در منطقه آزادشهر يزد در سال تحصيلي 86-85 ارائه داده است، كه نتايج اين تحقيق نشان ميدهد كه هر اقدام جدي در جهت بهداشت روان كودكان نيازمند ارزيابي كيفيت تربيت كودك و روابط خانوادگي آنهاست.
بر پايه نتايج اين بررسي؛ روابط خانودگي و روابط والدين كودك تاثير اساسي بر روي سلامت رواني و اجتماعي و فيزيكي كودك دارد.
اين محقق يادآور ميگردد؛ مطالعات اپيدميولوژيك متعدد نشان ميدهد كه ريسك فاكتورهايي مثل تربيت ضعيف فرزند، تعارضهاي خانوادگي، طلاق، فقدان روابط مثبت گرم، دلبستگي نا ايمن، انضباط سخت و شديد و نامتناسب و بي ثبات و نظارت ناكافي به شدت روي رشد و تكامل كودك اثر ميگذارد.
وي همچنين متذكر شده است؛ مشكلات رفتاري و تنشي در كودكان شايع و همراه با هزينه سنگين براي خانواده، مدرسه و اجتماع است و اين مشكلات در ارتباط با نظارت ضعيف والدين و استراتژدهاي تربيتي ميباشد.
به اعتقاد دكتر حسيني؛ مطالعات متعددي نشان داده است كه آموزش مهارتهاي فرزند موجب افزايش عامل مثبت والدين با كودكان، كاهش موارد كودك آزاري، تغييرات مثبت در درك و رفتار والدين از والده بودنشان، كاهش افسردگي و استرس مادران و در نهايت افزايش رضايتمندي والدين و كاهش تعارض در مورد روش تربيتي ميشود و به اين ترتيب به نظر ميرسد كه آموزش والدين براي مهارت فرزند پروري يك راه موثر براي كاهش مشكلات رفتاري كودكان است.
يافتهها و نتايج اين پژوهش حاكي از اين است كه پس از آموزش، تغيير نگرشي در والدين(مادران) نسبت به شيوه فرزندپروري بوجود ميآيد.
شايان ذكراست؛ در اين طرح والدين طي مدت 5 تا 6 جلسه، آموزش مهارتهاي فرزندپروري از قبيل ايجاد محيط گرم خانوادگي، توجه كردن، ناديده گرفتن موثر، پاداش دادن، راهنمايي كردن، محروم كردن و مديريت استرس در خانواده را ديدند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
دوشنبه 23,دسامبر,2024